Pět důvodů proč nezatracovat personální agentury při hledání práce

Často se setkávám mezi lidmi z IT oboru s negativním postojem vůči personálním agenturám. Nejčastěji se ptají, proč by měli jít do firmy přes pracovní agenturu. Přeci, když chtějí někde pracovat, osloví vybranou firmu přímo. Také dají při hledání práce na doporučení někoho, kdo ve firmě již pracuje. Při spolupráci s konzultantem personální agentury jim chybí přímý kontakt s firmou. Konzultant též nemůže mít všechny informace, které uchazeči chtějí znát. A také zaznívá obava, že ve výběrovém řízení neuspějí jen proto, že jsou prezentováni přes personální agenturu.

 V tomto blogu Vám proto přináším:

•    5 výhod spolupráce s agenturou, které by Vás možná ani nenapadly

•    V úvodu uvedená negativa přetavená v pozitiva

Důvody pro spolupráci s personální agenturou

1. Zajímavé nabídky, které nikde jinde nenajdete

Zdá se Vám to jako prodejní pozlátko? Praxe je taková, že ne všechny pozice může firma inzerovat. Jedná se například o náhradu za zaměstnance nebo headhunting, tzn. oslovování  specialistů a manažerů napřímo. Mnohé start-upy, ale i některé větší zavedené společnosti, nemají recruitment tzv. in house = tj. od pohovoru kandidátů až po jejich přijetí. Jednak jde o velmi časově náročnou věc a dalším důvodem je, že specializovaný subjekt, který se sourcingem zabývá 24 hodin denně, ji bude obecně dělat lépe. Ve větších firmách se může stát, že HR oddělení nemá na nábor specifických IT pozic kapacitu. Vězte, že si pamatuji doby z interního HR, kdy mi sice na některé pracovní pozice reagovalo 300 kandidátů, ale na jiné nikdo, a na nábor jsem ve firmě byla sama. Zároveň jsem měla i jiné pracovní povinnosti. V tu chvíli bych za kvalifikovaného kandidáta ”naservírovaném na stříbrném podnose” od personální agentury byla vděčná.

2. Asistence v celém procesu náboru

Od nabídky a představení pracovní pozice, o které byste možná ani nevěděli, od představení firmy,  přípravy na pohovor, sjednání pohovoru, vyjednání podmínek kontraktu…A tak bychom mohli pokračovat. Hlavně si můžete být jisti, že recruiter z personální agentury vyjednává ve Váš prospěch. Nejste o tom přesvědčeni? Recruiter chce přece za své služby inkasovat odměnu od firmy za úspěšné obsazení pozice. Nicméně nebude usilovat o Vaše umístění na pracovní pozici, o které ani on sám není přesvědčen. Jediným důsledkem by byla Vaše nespokojenost a odchod ve zkušební době. Ano, nutno přiznat, že nastávají  i takové situace, kdy i sám klient neuvede, opomene nebo mu v danou chvíli nepřijde důležitá například některá z informací o neplnění závazků, o pracovním prostředí, vedení společnosti apod.  Ptáte se: ,,Bude tato firma upřímná ke mně jako uchazeči o práci?” V tomto malém českém rybníce nazvaném pracovní trh si každý recruiter během své letité praxe dokáže udělat přehled. A tady jsme u mých doporučení a zároveň se zde nabízí další PRO.

3.  Otevřená komunikace a cenný zdroj informací

V průběhu výběrového procesu se konzultanta můžete zeptat na citlivější oblasti jako jsou finance (ví, jak se pohybují platy na jednotlivých pracovních pozicích na trhu práce), bonusy, dojmy z nadřízeného, pracovního prostředí apod. Pokud byste se ptali Vašeho potencionálního budoucího zaměstnavatele na plat hned přímo, mohlo by se zdát, že jediná Vaše motivace jsou peníze. Od konzultanta se dozvíte informace, které byste se od HR dozvědět nemuseli. HR často dávají zpětnou vazbu příliš diplomaticky typu: ,,Jiní uchazeči lépe splňovali podmínky”, a tak se vlastně z výsledku výběrového řízení nic nedozvíte. Recruiter z agentury má v ideálním případě s firmou nastavené vztahy tak, že se snaží získat maximální zpětnou vazbu. Předá Vám tak cennou informaci pro další výběrová řízení.

4.  Nedostatek kvalitních lidí

Máte pocit, že nemůžete uspět ve výběrovém řízení “v souboji” s kandidátem, který reagoval na pozici napřímo, protože za něj firma nemusí nic platit? Jenže firma, která hledá zaměstnance, nemá často jinou možnost než oslovovat pracující. To vyžaduje další kapacitu, kterou firma ráda přenechá personální agentuře, a za ideálního kandidáta zaplatí. Věřte, že když už se na agenturu obrátí, má na to rozpočet_ a jde ji hlavně o kvalitu a motivaci potencionálního nového kolegy. Je to pro firmu sice investice navíc, která se ale mnohonásobně vyplatí.

5.  Nemáte co ztratit – více karet v rukávu se při hledání vysněné práce vždy vyplatí

Doufám, že jsou důvody pro spolupráci s agenturou jasné, nebo jste ještě odhodláni odolávat kontaktu s druhem homo recruiter? Hledat práci přes agenturu zvyšuje šanci, že se o nabídce dozvíte, dostanete informace, které byste se jinak nedozvěděli, konzultant Vám pomůže při vyjednávání podmínek_ a v případě nezdaru získáte cennou zpětnou vazbu do dalších výběrových řízení. A nikdy nevíte, kdy se k Vám konzultant vrátí s tou pravou pracovní příležitostí.

Autorka článku: Veronika Paráková, Research Consultant