Po dlouhé době na pohovor? Připravte se na otázky, na které se recruiter nejčastěji ptá.

Často se setkávám s kandidáty na různorodé manažerské nebo specializované pozice, kteří mají velmi zajímavé profesní zkušenosti, ale na pohovoru je nedokáží „prodat“. Zamýšlím se tedy, čím to může být. Strávili několik let u stejného zaměstnavatele, působili ve vlastním byznysu či jednoduše proplouvali mezi zaměstnavateli bez výběrového řízení? Pravděpodobně z těchto důvodu se neumí „prodat“. Dalším působícím faktorem je nervozita a osobnost kandidáta. Jak vidíte, ve hře je několik proměnných, které mohou ovlivnit váš výkon a prvotní dojem.

synergie interview

Uvědomte si, že máte pouze jedno setkání zaujmout teď a tady! Pojďme se tedy zaměřit na okamžik, kdy je nutné vydat ze sebe maximum.

Nejdůležitější částí je příprava. Nesázejte příliš na improvizaci. Utřiďte si své myšlenky, jelikož je důležité na osobním setkání působit sebevědomě, věrohodně, energicky, upřímně a rozhodně.

9 oblastí, nad kterými se doporučuji zamyslet a připravit dříve, než půjdete na pohovor:

  1. Zaměřte se na relevantní zkušenosti odpovídající pozici, o kterou se ucházíte, na výstižné představení vašich zodpovědností a kompetencí.
  2. Nejzajímavější a nejvíce vypovídající je uvedení konkrétních projektů, popis vaší role a velikosti projektového týmu, srovnání plánu s dosaženým cílem, případně i zmínka o řešení komplikovaných situací. Prostřednictvím vybraných projektů poskytnete zcela specifický popis vašich schopností, dovedností a potenciálu. Nebuďte zbytečně skromní. Někdy to, co vnímáte jako běžné, může přinést na druhé straně onen vyžadovaný „wau“ efekt.
  3. Obdobně můžete své kvality ukázat na konkrétních situacích, které jste řešili, ať už se jedná o různé problematické či neočekávané momenty ve vztahu k vašemu týmu, kolegům či klientům.
  4. Zamyslete se nad vaším profesním působením. Jaká pozice nebo společnost pro vás byla z hlediska profesního života nejpřínosnější.
  5. Popřemýšlejte i nad situací, ve které byste se nyní zachovali jinak nebo byste zvolili jiný postup řešení.
  6. Každého kandidáta se vždy ptám, jaké jsou jeho kariérní úspěchy. Je důležité zmínit minimálně 3 – 5 prodejních bodů, kterými se zdůrazní přínos a potenciál kandidáta pro danou společnost. V této části doporučuji zaměřit se opravdu konkrétně, podložit slova nejlépe čísly či srovnáním plánu versus realita. Nemusíte se zaměřovat pouze na jedno působiště, ale poskytnout výčet okamžiků, na které jste pyšní napříč vaší kariérou.
  7. Nedílnou součástí každého pohovoru je bližší diskuze o vašich očekáváních od nového zaměstnavatele (a to nejen finančních).
  8. A taktéž diskuze o vašich kariérních cílech, kterými ukazujete motivaci – vnitřní sílu, která vás vede dopředu.
  9. Pokud je jedním z požadavků komunikativní úroveň anglického či jiného jazyka, očekávejte část rozhovoru v cizím jazyce. Před setkáním se rozmluvte a osvěžte si slovní zásobu.

Před pohovorem si připravte vhodné oblečení odpovídající dané pozici, a ve kterém se na druhé straně cítíte dobře. Naplánujte si cestu s jistým časovým odstupem. Taktéž si připravte otázky k dané pozici a společnosti. Využijte prvního osobního setkání, prodiskutujte očekávání nového zaměstnavatele, cíle a projekty, jenž bude vybraný odborník zastřešovat. Nezapomínejte udržovat oční kontakt a myslete i na řeč vašeho těla.

Zeptejte se, jaké další kroky ve výběrovém řízení budou následovat, a kdy můžete očekávat zpětnou vazbu.

Nejdůležitější rada na závěr. Na pohovoru buďte sami sebou a upřímní. I když si to neuvědomujete, zkušený recruiter pozná, kdy jej mystifikujete. Ověřuje si vaše odpovědi prostřednictvím různých otázek a situací, což pro vás mnohdy není až tak zřejmé. Velmi jednoduše tak můžete narušit vaši důvěryhodnost. Pamatujte si, recruiter je ten, kdo vám otevírá dveře do dalšího setkání.

Autorkou článku je Lenka Srchová, Team Leader