GEN Z a úvod do jejich světa

Vládnout světu pomalu začíná tzv. Generace Y, tedy lidé narození od pol. 80. let do pol. 90. let minulého století.  My se dnes ale podíváme na jejich nástupce, Gen Z. Výzkumy poukazují na vznik hvězdné generace, která je vzdělaná, pracovitá, spolupracující a dychtivá k vybudování lepší planety. Abychom pochopili Gen Z, musíme se podívat na předchozí Generaci Y – také známou jako Echo Boomers nebo Millennials.  

Generace Y je neuvěřitelně technicky zdatná, imunní vůči tradičním marketingovým a prodejním aktivitám, méně loajální ke značkám, rychle mění svou módu dle toho, co je „trendy“. Právě jim se velmi podobá Gen Z, zvláště ve svých tradičních pohledech na vzdělávání, tvrdou práci, peníze a kariérní postup. Nicméně přicházející Gen Z i tak píše nová pravidla, která upřednostňují liberální pohled na věci jako je: rasa, pohlaví, identita a sexualita. Boomers jsou pro ně jako „velcí bratři a sestry“. Napodobují je, uznávají stejné hodnoty odpovědnosti, odhodlání, pracovní etiky, spolehlivosti, peněz, inteligence a nezávislosti.

Kdo je vlastně Gen Z?

Gen Z je definována jako osoby narozené v letech 1997 až 2006. Nejstarším členům této generace je nyní 20 let. Gen Z je silně utvářena svými individualistickými rodiči Gen X a jsou odhodláni vyhnout se chybám svých rodičů. Je to velká skupina: dvě miliardy po celém světě a jedna čtvrtina severoamerické populace. V současné chvíli jsou to zatím teenageři, kteří dokončují základní školu, někteří již nastupují na vysokou a brzy se připojí k pracovní síle. Narodili se do světa mobilních telefonů, internetu, facebooku. Žádná jiná generace netrávila od narození na síti tolik času s lidmi z jiných měst, zemí a kontinentů. Zatímco Generace Boomers byla nucena digitální technologie přijmout, Gen Z se do digitálního světa narodila. Je to jejich svět, který ovládají. Na YouTube se naučí skládat muziku, stříhat videa, zahrají si hru společně s Asiatem a psát si můžou klidně s Japoncem. A i přesto, že budou konfrontováni primárně přes obrazovky svých mobilů a počítačů, rozhodně se jim dostane lepší zkušenosti s jinakostí, než když jim názory bude podsouvat třetí strana s vlastními zájmy. Tato generace se stává stále důležitější nejen jako potenciální zákazníci, ale i jako zaměstnanci. Adekvátní důkazy se již začínají projevovat překrýváním mezi on-line prodejnami a těmi kamennými. V tomto komplexním, propojeném a novém obchodním modelu si prodejci budou muset získávat důvěru a plnit očekávání této stále významnější skupiny zákazníků. Nové technologie, od Amazon Drones až po virtuální asistenty, se stanou součástí nové nákupní normy pro Gen Z. Jelikož sdílejí všechny aspekty života prostřednictvím Snapchatu a Pinterestu, mohou se stát také skvělými ambasadory značek – ale pouze pokud zkušenost splní jejich očekávání. Ještě kritičtější je role Gen Z jako zaměstnanců pro podniky. Tato generace řekněme „digitálních domorodců“ bude chtít operovat pouze se správnými informacemi. Jejich digitální dovednosti by mohly a měly by být velkým přínosem – a budou velmi znepokojeni a frustrováni, když druhá strana /zákazníci/ bude mít více informací, než oni sami. Na trhu s nízkou nezaměstnaností a s vysokou poptávkou po digitálních osobách, bude pro zaměstnavatele klíčové, vytvořit pracovní prostředí, které zcela podpoří očekávání digitálních technologií. Jedině tak si zajistí příval nových talentů. Podniky se budou muset snažit přilákat ty nejlepší z nich, aby využily jejich vhled k vytvoření konkurenčních výhod.

Na svých mladých ramenou nesou zodpovědnost, což je rozhodně povzbuzující. Doufejme, že Gen Z půjdou vpřed a to s příslibem lepšího zítřka! 

Tímto povídání o Gen Z rozhodně nekončí, v dalším týdnu zveřejníme infografiku chování a postupně další témata, která se vztahují k nové Gen Z. 

Za Synergie tým, Lenka Nejedlá