Ne každý je otevřen prostoru OPEN SPACE

Dispozice kanceláře má obrovský dopad na pohodu zaměstnanců a tím pochopitelně i na jejich produktivitu.

Dnešním naším tématem jsou „otevřené kanceláře“, spíše známé „open space“ prostory. Jaké jsou? Dynamické, bez soukromí – ale užitečné. Víte, že s původní myšlenkou open space office přišel v roce 1950 tým v Hamburku a účelem bylo usnadnit komunikaci mezi zaměstnanci? V současné době tento trend zaujímá asi 70 % všech pracovních prostorů, asi tedy funguje. Ale ne tak úplně, některé názory a výsledky výzkumů hovoří opačně. Zanalyzujme nevýhody a výhody open space office a proč mají někteří zaměstnanci tendenci utíkat do zavřených místností nebo vlastně všichni.

Výhody open space office

Koncept by měl zlepšit pracovní tok komunikace. Zní to rozumně? Jeden článek konstatuje, že moderní agentury tuto koncepci přijaly a jako výhodu uvádějí lepší komunikaci, spolupráci a rychlost práce, a proto navrhují zničit bariéry zdí. Kolegové se mohou jednoduše obrátit k sobě, když potřebují o něčem mluvit, aniž by museli plánovat schůzku nebo psát e-maily, zároveň to zlepší sociální atmosféru kanceláře. Také to může pomoci nováčkům lépe se integrovat do týmu.                                                                                                                                                   Cituji Steva Jobse: „Nápady nevznikají v zasedací místnosti, ale na chodbách“. Spontánní minischůze nebo debaty jsou rysem produktivního pracoviště a spolupráce se přirozeněji projevuje tam, kde nejsou žádné překážky. Otevřené kanceláře podporují týmového ducha a vytvářejí společenský prostor na rozdíl od uzavřeného individuálního. Časté sdílení nápadů je běžné, protože lidé hovoří napříč místností, než aby pořádali formální schůzky.

Další výhodou je rozpočet. Kancelář s otevřeným plánem může ušetřit peníze společnosti, snižují se náklady na stavební práce, služby a kancelářské vybavení. Například méně stěn znamená snížení nákladů na materiál a čas potřebný k vytvoření pracovního prostoru. Firmy mohou ušetřit na výdajích na zařízení, protože společný prostor umožňuje sdílené využití zdrojů, jako jsou tiskárny – i sešívačky 🙂

Nevýhody této koncepce aneb co se například stane se soukromými a důvěrnými telefonáty?

V open space office neexistuje téměř žádné místo, které by bylo opravdu jen vaše, ztrácíte osobní prostor. A někdy máte pocit, že všechny oči jsou soustředěny pouze na vás, což v kombinaci s větším hlukem vede k nízké koncentraci a nesoustředění. Pro tzv. „neurodiverse“ zaměstnance jsou open space office naprosto nevhodné. Jeden výzkum se věnoval potenciálním překážkám pro neurodiversní zaměstnance v otevřeném kancelářském prostoru. Jde o lidi s ADHD, autismem, dyslexií, Tourettovým syndromem a s některými duševními zdravotní stavy. Neurodiverzní zaměstnanci mohou být obzvláště citliví na světlo nebo hluk, je pro ně obtížné pracovat v otevřeném prostoru s rušivými zvuky pozadí (jako jsou zvonění telefonů a silně používané tiskárny, drtiče nebo kopírky). A poslední věcí je snadné šíření viróz, pokud přijde kolega, který mylně nabral dojmu, že je nenahraditelný, a je nemocný, má to vliv na zdraví všech jeho kolegů..

Jak tyto nevýhody eliminovat?

Například jeden tým společnosti Microsoft se rozhodl mít soukromé kanceláře, a když zaměstnanci potřebují spolupracovat, setkávají se na chodbách. Když skončí, všichni se vrátí zpět do svého světa.:-) Na druhou stranu, místo toho, aby se zaměstnanci scházeli na chodbách, existují kancelářské koncepty, které kombinují pohodlný prostor, kde mohou zaměstnanci společně sedět a spolupracovat.

 

Přežije koncept kanceláří otevřeného prostoru?

Navzdory všem výkyvům a poklesům se trend otevřených kancelářských prostor zdá být přítomen v jednom nebo druhém konceptu. Ti, kteří v současné době pracují v open space office ví, že není vždy snadné, bezpečné a příjemné pracovat v otevřeném prostoru a že každý hledá svůj prostor, kde si bude moci popřemýšlet a neposlouchat své kolegy. Někdy prostě na tlachání druhých nemáte náladu a už vůbec nemáte náladu na odposlechy soukromých telefonátů, aby každý věděl, co bude dnes k večeři, na co a s kým jdete do kina, nebo jak je tchyně nesnesitelná. Ale také je někdy nutné, aby se lidé setkávali a pracovali společně. Protože čím více lidí, tím více dovedností a způsobů myšlení.

Autorka článku, Lenka Nejedlá, Marketing Manager