Pět způsobů, jak předejít zrušení nástupu ze strany kandidátů

Konečně jste po čtyřech měsících hledání našli kandidáta, kterému jste komunikovali pracovní nabídku. S radostí ji přijal a potvrdil datum nástupu. Zaslali jste mu akceptační list nebo pravděpodobně návrh pracovní smlouvy. Nastal čas a dva týdny před nástupem zkoušíte volat, píšete emaily, ale žádná reakce nepřichází. Kandidát nenastoupil. Důvod jste se nedozvěděli, protože telefonní číslo i email je hluchý. Kolotoč pohovorů tedy začíná nanovo. Nezbývá vám nic jiného než jít za daným „hiring manažerem“ a dohodnout se na novém výběru. Čas utíká, náklady na nábor rostou a pozice ani po čtyřech měsících není stále obsazená. Je toto i váš příběh?

Dlouho jsme přemýšleli, jaké kroky vám nabídnout, aby vám pomohly eliminovat odmítnuté nástupy ze strany kandidátů. Česká republika láme momentálně rekordy. S nejnižší mírou nezaměstnanosti, kterou jsme tu neměli ani před rokem 2008, je tlak na zaměstnavatele a recruitery ještě větší. Zaměstnavatelé se doslova bijí o zaměstnance. Zkracují své náborové procesy, upravují kancelářské standardy, předbíhají se v nabídce benefitů či zvyšují nástupní platy. I přesto všechno podle našich statistik 30 % kandidátů do nového zaměstnání nenastoupí.

Věříme, že v následujících řádcích najdete řešení, jak této situaci předejít, anebo se alespoň inspirujete do budoucnosti.

  1. Analyzujte důvody zrušení nástupu a přizpůsobte tomu pohovory

Zjistěte důvody odmítnutí za každou cenu. Ať už se budete vůči nenastoupenému kandidátovi jakkoli cítit, snažte se od něho zjistit pravý důvod, proč nenastoupil. Vědět ty správné důvody vám pomůže reagovat v budoucnosti.

Mezi nejčastěji se opakující důvody patří:

  1. a) Zůstávám u současného zaměstnavatele, protože mi poskytl ještě vyšší plat nebo manažérskou pozici.
  • Už během prvního střetnutí prověřujte, jak to kandidát myslí s odchodem. Je opravdu rozhodnutý odejít a otevřený změně, se kterou se pojí určitá dávka nejistoty, anebo chce jen přinutit aktuálního zaměstnavatele, aby mu zvýšil plat či dal manažérský post, a bez konkurenční nabídky ho nemá šanci přesvědčit? Možná to zní paranoidně, ale do hlavy lidem nevidíme. Přes správně položené otázky, neverbální komunikaci a na základě reakcí na osobním pohovoru, máte šanci odhadnout ty pravé důvody změny a investovat energii do kandidátů, kteří pro vás opravdu pracovat chtějí.
  1. b) Dostal jsem lepší finanční nabídku od jiného zaměstnavatele.
  • Otázkou zůstává, proč kandidát, který vám potvrdil nástup, dále hledal příležitost anebo reagoval na nové oslovení. Už během pohovoru se ptejte, s kolika zaměstnavateli je v kontaktu, v jakém procesu komunikace se s nimi nachází a jaké faktory bude zvažovat. Položte přímo otázku, jak bude postupovat, když mu dáte dnes nabídku. Kandidáti mají tendenci chodit si porovnávat nabídky od jednotlivých zaměstnavatelů a čekat na tu nejlepší. Zjistěte, jak si stojíte v porovnání s ostatními konkurenty, nechejte ho udělat žebříček nabídek. Pokud jste na prvních třech místech, zeptejte se ho, co máte udělat, aby byla vaše nabídka na prvním místě. V případě, že kandidát nereaguje, ušetříte si úsilí a začněte hledat dalšího kandidáta.
  1. c) Dostal jsem nabídku od zaměstnavatele mých snů.
  • Zcela uvolněně se kandidátů při pohovoru ptejte, co je jejich vysněná práce, jaké nabídce by neřekli ne. Poznání vysněných zaměstnavatelů se vyplatí a vy tak získáte informace, jak pracovat se svou zaměstnavatelskou značkou, co nabídnout kandidátům, abyste nebyli č. 2 v pořadí.
  1. Ověřujte pravou motivaci kandidátů

Máme trh, který přeje kandidátům. Média nám recruiterům práci neulehčují a otevřeně navádějí kandidáty, aby byli sebevědomí. Mají dnes na výběr. Především kandidáti vybaveni cizími jazyky, IT či techničtí specialisté mají nabídek na výběr. Navzdory tomu je jejich motivace různá. Pokud nepatříte mezi TOP 100 zaměstnavatelů, o to víc se zaměřujte na prověření motivace. Proč chce pracovat pro vás? Otevřeně se ptejte, zda je připravený na změnu zaměstnavatele, jak bude reagovat, když ho bude současný zaměstnavatel přemlouvat, aby zůstal. Analyzujte a ověřujte důvody změny, které Vám uvádí. Je opravdu připravený na změnu po deseti letech práce u svého zaměstnavatele? Nechce získat konkurenční nabídku, aby vydíral svého aktuálního zaměstnavatele?

  1. Podepište pracovní smlouvu nebo poučte kandidáta o důsledcích nenastoupení

V Čechách aktuálně trvá zaměstnat zkušeného specialistu přibližně 100 dní. Dlouhá doba na to, abyste přišli o kandidáta dva týdny před nástupem. Velmi málo zaměstnavatelů využívá možnost opřít se o občanský zákoník, který je, v případě neseriózních kandidátů, možno použít na vymáhání nákladů za škodu vzniklou nenastoupením. Jako zaměstnavatel máte v tomto případě právo požadovat úhradu nákladů na výběrový proces. Pokud je pracovní smlouva podepsána před dnem nástupu, kandidát nenastoupením porušuje podmínky pracovní smlouvy, protože od pracovní smlouvy může odstoupit pouze zaměstnavatel. Možná to zní tvrdě, ale pokud je kandidát rozhodnutý pro vás pracovat, nebude mít problém se zavázat.

  1. Intenzivně komunikujte a budujte vztah před nástupem

Jedním z nejefektivnějších nástrojů, jak eliminovat nenastoupení kandidáta, je právě intenzivní komunikace už před samotným datem nástupu. Zapojte do něj budoucího nadřízeného kandidáta a jeho kolegy. Kandidáta pozívejte na týmové snídaně či neformální střetnutí. Choďte s ním na oběd, motivujte ho novými projekty a výzvami, které jej budou po nástupu čekat. Ukazujte, jak vám na něm záleží, budujte důvěru a loajalitu. Pokud jste správně vybrali a odhadli úroveň zodpovědnosti, jen málo lidí bude mít odvahu nástup odvolat těsně před datem začátku.

  1. Upravte nabídku, pokud je to možné.

Pokud je to možné a je pro vás kandidát natolik zajímavý a komunikuje s Vámi, svolejte osobní setkání a snažte se ještě upravit nabídku. Zvažte však vaše možnosti, nenechejte se vydírat, protože pokud toto je cílem, vaše spolupráce nebude fungovat a už od začátku bude postavena na nedůvěře. Zjistěte, v čem je konkurenční nabídka zajímavější, porovnejte, zda se vám opravdu vyplatí vaši nabídku upravit, anebo se obrátíte na kandidáta č. 2, který bude pro vás možná šťastnější volba.

Držíme palce a jsme zvědaví na vaše zkušenosti.

Martina Klubicová, Managing Director Synergie