Často kladené otázky

Hledám práci a nevím, kde začít.

Hledáte práci poprvé v životě nebo se poohlížíte po nové výzvě? Prvním krokem při hledání je začít u sebe a ujasnit si, co vlastně od nové práce očekáváte nebo proč hledáte změnu.

Zkuste odpovědět na následující otázky:

  • Co dobře umím?
  • Co dokáži?
  • Co mě baví?
  • Co mě motivuje?
  • Znám své přednosti?
  • V čem se chci nebo bych měl/a se zlepšit?
  • Jaké mám priority?
  • Pro jaký typ společnosti bych ráda pracoval/a?

Udělejte si průzkum pracovního trhu. Informace o aktuálních volných pracovních pozicích najdete na pracovních portálech nebo v tisku. Zaměřte se na ty pozice, které Vás oslovily a kde splňujete požadovaná kritéria. Pravděpodobně budete reagovat nejen na nabídky firem, ale i personálních agentur.

V úvahu byste měli brát i takové věci jako:

  • pracovní prostředí (open-space, oddělené kanceláře či práce z domova),
  • oblečení (kostýmky či neformální oblečení),
  • firemní kultura (menší agentura s rodinnou atmosférou či korporát),
  • mobilita (jste ochotni se za prací stěhovat či dojíždět větší vzdálenosti?),
  • časová flexibilita,
  • tato příprava Vám pohovor ulehčí a přispěje k tomu, že najdete zaměstnání, ve kterém se budete cítit dobře a budete spokojeni. Zároveň ukážete svoji motivaci, profesionalitu a cílevědomost, což každý ocení.

Jaký je rozdíl mezi personální a zprostředkovatelskou agenturou?

Tyto dva pojmy se velmi lehce zaměňují. Základním rozdílem je to, kdo platí za jejich služby.

Služby personální agentury platí klient, tedy společnost, která hledá nové zaměstnance. Klient zadá pracovní pozici a personální agentura hledá vhodného kandidáta. Pro uchazeče  je pohovor v personální agentuře zcela zdarma. Na druhé straně personální agentura není povinna najít kandidátovi práci, je totiž závislá na pozicích, které jí zadá klient.

Služby zprostředkovatelské agentury platí kandidát/uchazeč.  Cíl takové agentury je najít uchazeči práci, která bude vyhovovat jeho požadavkům, například na typ práce či lokalitu. 

Jak vypadá správná struktura životopisu?

Správně napsaný životopis by měl obsahovat tyto informace:

  • osobní údaje (jméno, příjmení, datum narození, trvalé bydliště),
  • nejvyšší ukončené vzdělání, případně další nástavby,
  • pracovní zkušenosti, které budou uvedeny v chronologickém pořadí od aktuálního zaměstnání k nejstaršímu,
  • úrovně znalostí cizích jazyků,
  • úroveň PC,
  • certifikáty, případně školení.

Praktické rady můžete najít v sekci Rady.

Nezapomeňte:

  • životopis je Vaší první vizitkou, osobní prezentací, která Vám pomáhá nalézt nové zaměstnání,
  • v případě, že reagujete na více nabídek, upravte životopis dle konkrétní dané pozice,
  • zdůrazněte ty pracovní zkušenosti, které nejvíce korenspondují s prací, o kterou se ucházíte,
  • například americké společnosti ocení detailnější informace o Vaší pracovní náplni či úspěších,
  • oproti tomu německé firmy milují přehlednost a strukturované informace,
  • v každém případě k jednotlivým pracovním zkušenostem poskytněte základní informace o Vaší pracovní náplni,
  • nebojte se poskytnout i informace o dosažení cílů, kterých jste na dané pozici dosáhli.

Je důležitý motivační dopis?

Většina lidí vnímá motivační dopis jako pouhou formalitu. Opak se zdá být pravdou. Neberte motivační dopis na lehkou váhu. Motivačním dopisem sdělíte, proč jste právě Vy tím vhodným člověkem, kterého by firma měla přijmout. Dobře napsaný motivační dopis vzbudí u personalisty zájem o Vaši osobu.

Doporučujeme přejít na stránku Jak napsat životopis

Proč neuvádíte v aktuální nabídce práce jméno klienta, pro kterého pozici obsazujete?

Jednou z našich základních hodnot je diskrétnost vůči klientům i kandidátům. To je důvod, proč v nabídkách práce neuvádíme jména klientů. Ve většině případů Vám tuto informaci poskytneme na osobní schůzce. Pak už záleží na Vás, zda se rozhodnete zúčastnit se výběrového procesu u konkrétního klienta.

Jaký je postup poté, co odešlete můj životopis ke klientovi?

  • do 3 pracovních dnů dostanete zpětnou vazbu k Vašemu životopisu, popřípadě budete pozváni na osobní pohovor s naším konzultantem,
  • osobní pohovor u nás potrvá 30 – 90 minut a na něm se dozvíte detailní informace o pozici a klientovi, pro kterého pozici obsazujeme. Zároveň se dohodneme na dalším postupu,
  • jakmile budete vyhovovat profilu pozice a klient projeví zájem o setkání s Vámi, dohodneme termín setkání přímo u klienta.  Celým procesem Vás provázíme a jsme s Vámi v kontaktu,
  • informujeme Vás o výsledku výběrového řízení, v případě Vašeho úspěchu i zamítnutí,
  • také Vám poskytneme zpětnou vazbu z pohovoru,
  • v případě, že SYNERGIE nemá pro Vás vhodné volné pozice, které by vyhovovaly Vašim požadavkům nebo kvalifikaci, zařadíme Váš životopis do interní databáze,
  • následně Vám odešleme formulář o potvrzení Vašeho souhlasu se zpracováním osobních údajů, které nám zašlete zpět. Pouze s Vaším souhlasem jsme oprávněni je využívat pro účely zprostředkování zaměstnání. V opačném případě Vás nebudeme evidovat jako uchazeče.

Detailnější informace najdete v sekcii Jak probíhá náš výběrový proces.

Co mě čeká na pohovoru ve Vaší společnosti?

Spolu se zaměříme na:

  • údaje z Vašeho životopisu: vzdělání, pracovní zkušenosti a důvody Vašeho odchodu z posledního zaměstnání,
  • řešení modelových situací, se kterými máte zkušenosti anebo na které byste mohli v nové práci narazit,
  • Vaše představy o budoucím zaměstnání a konkrétní nabídce, na kterou jste reagovali,
  • Jazykové znalosti či PC zkušenosti.

Více informací najdete v sekci Jak probíhá náš výběrový proces anebo v sekci Rady při hledání práce.

Jak probíhá pohovor?

Po příchodu do našich kanceláří Vás požádáme o vyplnění dotazníku. Tato forma umožní našim konzultantům lépe pracovat s Vašimi materiály a rychleji Vám najít vhodnou nabídku. Vyplnění dotazníku Vám zabere 10 minut. Cílem je, abyste se cítili u nás příjemně a zbavili se zbytečného stresu. Těšit se můžete na vodu, kávu, kterou Vám nabídne naše milá slečna recepční.

Po vyplnění výše zmiňovaného dotazníku následuje strukturovaný pohovor s jedním z našich desítek skvělých konzultantů. Otázky, které Vám budeme klást, se budou týkat Vašich zkušeností, jazykových schopností, osobních vlastností, kvalifikace a samozřejmě Vašich představ a přání týkajících se budoucího zaměstnání.

SYNERGIE je tu proto, aby Vám pomohla k úspěchu a našla Vám tu pravou práci. SYNERGIE je tu pro Vás. Ne nadarmo stojí v našem claimu: “Naší prací je Vaše kariéra.” Co tím chceme říci? Jde nám o Vás. Chceme Vám pomoci.
Uvolněte se, nestresujte se, buďte sami sebou. Pokud Vám otázky kladené během pohovoru nebudou zcela jasné, zeptejte se na ně znovu, dejte si čas na odpovědi, nikam nespěchejte.

Jak se co nejlépe připravit na pohovor, abych uspěl/a?

Pročtěte si  informace o pracovní pozici, na kterou jste reagovali. Napadají Vás důvody, proč jste na pozici reagovali? Zároveň si uvědomte Vaše silné stránky, které korespondují s požadavky v inzerci dané pozice.

Přijďte včas, pokud budete mít zpoždění, zavolejte konzultantovi a ubezpečte ho o Vašem příchodu. Střetnutí s kandidáty bývají plánované, někdy na čas, a může se stát, že zdržením si zkrátíte čas potřebný na Vaši prezentaci kvůli pohovoru, který má konzultant naplánovaný po tom Vašem. Oblečte se v souladu s profesním standardem typu zaměstnání, o které máte zájem, i když jdete v podstatě “pouze” do personální agentury.

Radíme vzít si s sebou životopis, poslouží Vám jako pomůcka k otázkám, které se budou týkat minulých zaměstnání. Na otázky odpovídejte upřímně a nebojte se přiznat se, že s něčím máte málo nebo žádné zkušenosti, nelžete.

Připravte si i Vy otázky, které vás zajímají k dané pozici, to dokáží personalisté ocenit.

Pamatujte, že první dojem je velmi důležitý. Druhé osobě stačí pouhých sedm sekund, aby si ho o Vás vytvořila. Nepřeceňujte se, nemusíte z pohovoru dělat kampaň Vašeho Já, chtít hned řídit zeměkouli není správná cesta. Trocha pokory neuškodí, stačí být sami sebou a arogantní chování nechat za dveřmi:-)

Více informací najdete na stránce Jak zvládnout pracovní pohovor.

Co když mi pozice, na kterou jsem reagoval/a nevyhovuje?

I to se může stát. Nebojte se nám to říci. Pomůžete nám tak při hledání té správné nabídky pro Vás.