Jak šťastně přežít v jedné práci několik let

Když jsem se zabývala průzkumem zdrojů pro následující blog, narazila jsem na desítky článků, na témata jako, kdy je čas změnit práci nebo proč je takzvaný „job hopping“ novým trendem (pro fanoušky seriálů, cituji „job hopping is a new black“). Jen málokdo se věnoval tématu, jak si dlouhodobě budovat kariéru a rozvíjet se v jedné společnosti několik let.

Podle mezinárodních průzkumů 41% zaměstnanců z generace mileniálů neplánuje v současné práci zůstat déle než 2 roky. Podle jiného průzkumu dokonce 52% respondentů téže generace věří, že loajalita zaměstnanců se přeceňuje.

Je tedy loajalita v zaměstnaní skutečně „out“? Pokud si nemyslíte, že kariérní růst musí být zákonitě spojen se změnou zaměstnavatele, pokračujte ve čtení (a vy ostatní, též pokračujte, protože jiný úhel pohledu není nikdy na škodu 🙂 ). Jak tedy „přežít“ v jedné společnosti několik let?

Sledujte trendy a vzdělávejte se

Zní to jako klišé, ale pokud chcete kariérně růst (ať už v rámci jedné nebo více firem), jinak to nepůjde. Charakter práce v mnoha oblastech se tak rychle mění, že bez práce na sobě nezvládnete držet krok. Například v našem oboru, v oblasti HR, se každodenní obsah práce změnil tak, že recruiter, který před deseti lety patřil mezi nejlepší, jim nemusí být automaticky i dnes. Hledání lidí na sociálních sítích nebo využívání pokročilých vyhledávacích metod v databázích uchazečů jsou trendy posledních let. Proto sledujte odborné blogy a „influencery“ ve vašem oboru, navštěvujte pravidelně různé konference, eventy a workshopy. Nejen, že se seznámíte se spoustou zajímavých lidí, ale zároveň nikdy nevíte, co a kdo vás v práci posune dál.

Propojujte souvislosti, znalosti i lidi

Dnes již žádná oblast podnikání není striktně oddělena od ostatních. Když opět použiji příklad z HR, už to dávno není jen o mzdách, zpracování docházky nebo pracovních smlouvách. Čím dál tím více rezonují pojmy jako big data, HR marketing nebo „candidate experience“ (zážitek kandidátů). Univerzální HRista se orientuje nejen v Zákoníku práce, ale zvládá propagovat otevřené pozice na LinkedIn a přitom ještě vyhodnotit efektivitu poslední náborové kampaně. Proto mějte oči otevřené. Možná ve své práci využijete znalosti, které jste po dobu vašich studií považovali za naprosto zbytečné (například víte, že základem pro X-Ray vyhledávání uchazečů přes Google je logika využívaná už desítky let i pro vyhledávání informací ve všech velkých knihovnách).

Nečekejte, že změna přijde sama – buďte iniciativní

Poslední tři roky se věnuji „customer experience“, tedy zážitku kandidáta z výběrových řízení. Jak se stane, že absolventka odboru knihovnictví přišla k takovéto roli ve firmě? Jednoduše přesvědčí své manažery, proč je důležité věnovat se této problematice a hlavně jakou přidanou hodnotu to do našeho byznysu přinese. Můžete namítat, že ve velkých firmách a korporacích to není až tak snadné. Máte pravdu. Mnozí manažeři však ocení vaši proaktivitu, kreativní nápady a nový přístup k řešení problémů. V první řadě se zaměřte na to, co je pro firmu z hlediska byznisu skutečně důležité a zkuste najít prostor, kam můžete svými nápady přispět. Možná budete sami překvapeni, jaký název pozice se za čas objeví na vaší vizitce.

Buďte otevřeni příležitostem

Když jsem před třemi lety dostala nabídku pracovat i pro naše české pobočky, né vše bylo jak bych si přála. Na jedné straně se jednalo o novou výzvu, ale zároveň mne to vytrhlo z mé komfortní zóny, jelikož nabídka byla velmi úzce spojena s intenzivním cestováním. Když strávíte během měsíce skoro dva týdny na služebních cestách zjistíte, že už vám vlastně nezbývá moc času na rodinu, přátele a své záliby, jak jste byli zvyklí. Na druhé straně mne žádná jiná zkušenost neposunula tolik, jako tato jen za pouhý jeden rok. Příležitosti tím pádem nemusí vždy přicházet jen zvenčí.

A na závěr – cestujte, relaxujte, najděte si čas na sport a své blízké, jednoduše snažte se odreagovat od práce. I přesto, že vás baví a máte štěstí, že pracujete se skvělými lidmi (a to platí bez ohledu na to, zda jste věrní jedné společnosti nebo měníte zaměstnavatele každé dva roky).

Barbara Ostrochovská